FlyMe Cup Match Nr 4: Julian Dailly från det världsledande värderingsinstitutet INTERBRAND besökte Göteborgs Tingsrätt och FlyMe-rättegången idag den 16 mars 2011

Onsdagen den 16 mars 2011 vittnade Julian Dailly (Director of valuation Interbrand, London) om det världsledande värderingsinstitutet Interbrand och Interbrands värdering av varumärket FlyMe.

Tidigare har svenska revisionsfirman Deloitte i Göteborgs Tingsrätt , för åklagarens räkning, vittnat om den rapport som beställts av konkursförvaltare Rickard Ström och som sedan av åklagare Lars Lithner använts i den pågående rättegången mot flygbolaget FlyMe Sweden AB:s styrelse.

Åklagare Lars Lithner har i den pågående FlyMe-rättegången muntligen definierat att han anser att brott har begåtts av styrelsen om varumärket FlyMe i januari/februari 2007  var värt mindre än MSEK 59.

Interbrand är det ledande värderingsinstitutet i världen och dess värderingsmetodik har blivit branschpraxis.

Julian Dailly Director of valuation Interbrand, London

Julian Dailly kommenterar kort Deloittes rapport med att säga att Deloitte inte har någon strukturerad egen värderingsmetodik. Svenska Deloitte anpassar sin värderingsmetodik och val av modell till hur kunden vill ha det i varje specifikt uppdrag. Denna arbetsmetod gör att man inte kan använda Deloitte:s rapporter till jämförelser för någon annans bruk än för den uppdragsgivaren som beställt rapporten.

Julian Dailly visade att Deloitte internationellt på sin hemsida dock förespråkar den värderingsmodell som Interbrand använder sig av.

Svenska Deloitte:s värderingsrapport säger att värdet av varumärket FlyMe i början av år 2007 var MSEK 0

Interbrand:s rapport säger att värdet av varumärket FlyMe i början av år 2007 var MSEK 194,7

”Vi står idag fast vid att värdet av varumärket FlyMe i början av år 2007 hade ett värde av MSEK 194,7″ avslutar idag Julian Dailly (Director of valuation Interbrand, London) sitt vittnesmål i Göteborgs Tingsrätt.

Admins kommentar: 2 st länkar till Interbrands värderingsrapporter:

Interbrand – Första värderingsrapporten av varumärket FlyMe

Interbrand – Andra värderingsrapporten av varumärket FlyMe

Admins kommentar: Exempel på artiklar av och om Interbrands Julian Dailly:

Se artikel av Julian Dailly om Steve Jobs

Se artikel i The Guardian om Interbrands Julian Dailly

Admins kommentar:

Film om: Interbrand on Best Global Brands

Best Global Brands 2010

Admins kommentar: Tidigare inlägg om värderingsbyrån Interbrand:

INTERBRAND- Den internationellt mest ledande varumärkesbyrån gav varumärket FlyMe ett värde på MSEK 194

Admins kommentar: Tidigare inlägg om revisorsbyrån Deloitte:

Magnus Källander kallas in från Deloittes Stockholmskontor till Göteborgs Tingsrätt för att visa powerpoint om varumärkesvärdering

Åklagare Lars Lithner kallar in revisorsfirman Deloitte som varumärkesexpert

Auktoriserad revisor Peter Gustafsson från Deloitte grillas i förhörsbåset

Persongallerian runt bolagen Prosolvia – PWC – FlyMe

Åklagare Lars Lithner vill inte lämna ut bokföring och läser istället upp rapport från Peter Gustafsson

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>