Flyme Cup Match Nr 4 INTERBRAND – Den internationellt mest ledande varumärkesbyrån gav varumärket FlyMe ett värde på MSEK 194

INTERBRAND, den internationellt mest välrespekterade varumärkesbyrån värderade varumärket FlyMe till MSEK 194. Åklagarens powerpoint som nu köpts från revisorsfirman Deloitte (Peter Gustafsson) värderade istället varumärket FlyMe:s värde under år 2006 och början av år 2007 till noll kronor.

Åklagaren har tidigare kallat in revisorsfirman Deloitte (f.d Arthur Andersen i Sverige fusionerades in i Deloitte efter Arthur Andersens internationella kollaps) för att bevisa de anklagades skuld och att varumärket FlyMe år 2006 hade ett värde som med Deloittes antaganden och valda metod inte överstiger noll kronor.

När Deloittes Stockholmska medarbetare och f.d. revisorsassistent Magnus Källander gick igenom den powerpoint som köpts av konkursförvaltare Rickard Ström, hade Källander svårt att säga att världens mest respekterade varumärkesvärderingsbyrå Interbrand har fel i sina värderingsmodeller som leder till att varumärket FlyMe hade ett värde på MSEK 194.

Samtidigt hänvisade Källander till att om man tar hänsyn till Peter Gustafssons antaganden om resultat för FlyMe under 2007 och det material som uppdragsgivaren Advokat Rickard Ström serverat honom så var varumärket FlyMe under år 2006 enligt Kjellanders uppfattning inte värt mer än noll kronor om man använder de värderingsmetoder som Kjellander valt och definierat. Deloitte menar att traditionella värderingsmetoder inte kan användas i Deloittes valda metod, vid uppskattning av FlyMe:s varumärke år 2006.

Interbrand är världens ledande varumärkesbyrå ”Brand Consultancy” och har 1250 anställda med 36 kontor i världen som enbart är dedikerade till att skapa, förvalta, förädla och värdera varumärken. Interbrand arbetar bl a med varumärkena för BMW, Orange, Samsung, Procter & Gamble, British Airways, PWC, AP Möller Maersk Group, Lóreal, Heineken, Accenture, Nestlé, American Express, McDonalds men också mindre bolag som exempelvis FlyMe.

Interbrands värderingsmetoder har skapat den industristandard som gäller för respekterade värderingsinstitut.

Admins kommentar: Åklagarens ambition är att med hjälp av powerpointpresentation från revisorsfirman Deloitte bevisa att varumärket FlyMe inte hade ett värde som överstiger noll kronor. Åklagare Lars Lithner har också under FlyMe-rättegången framfört att han anser att brott har begåtts av FlyMe:s koncernchef och styrelse om varumärket FlyMe före konkursen av FlyMe Sweden AB inte hade ett värde om i vart fall strax under MSEK 59.

Se Julian Daillys (Director of Interbrand, London) besök i FlyMe-rättegången

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>